انواع نرخ حمل و نقل دریایی بین المللی
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۴۰۰-۰۶-۲۲ ۴:۲۶انواع نرخ حمل و نقل دریایی بین المللی
انواع نرخ حمل و نقل دریایی بین المللی
انواع نرخ حمل و نقل دریایی بین المللی
نرخ و هزینه کرایه حمل و نقل دریای بسته به شرایطی که مطرح میشود، انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است.
کرایه حمل پیش پرداختی
کرایه حمل پیش پرداختی (Advance Freight) در واقع کرایه حملی است که قبل از حمل پرداخت میشود. این روش به صورت وسیعی در خطوط منظم مورد استفاده قرار میگیرد.
کرایه حمل دربست
کرایه حمل دربست (Lump Sum Freight) نیز بهایی است که بابت اجاره تمام یا قسمتی از کشتی بدون توجه به مقدار محموله حمل شده پرداخت میگردد.
کرایه حمل جبرانی
کرایه حمل جبرانی (Dead Freight) نیز در واقع کرایه حمل جبرانی نوعی ادعای خسارت است. در صورتی که صاحب کالا متعهد شود ۵۰۰ تن بار در تاریخ معینی تحویل نماید و موفق به ارائه آن نشود، صاحب کشتی مستحق دریافت کرایه حمل قسمتی از محموله است که به موقع تحویل نشده است. مقدار خسارت، معادل زیان صاحب کشتی میباشد نه بیشتر.
کرایه حمل به صورت
کرایه حمل به صورت (Back Freight) در واقع زمانی که کالا در مقصد به وسیله گیرنده تحویل گرفته نمیشود و مؤسسه حمل میبایستی آن را عودت دهد کرایه متعلقه، کرایه حمل عودت کالا نامیده میشود.
کرایه حمل متناسب
کرایه حمل متناسب (Pro – Rata Freight) در واقع زمانی است که کالا به علل مختلف به بندر مقصد نرسد و صاحب کالا آن را در نقطهای واسط تحویل گیرد، مبلغ کرایه پرداختی به نسبت مساحت حمل شده محاسبه میشود.
کرایه حمل به نسبت ارزش
کرایه حمل به نسبت ارزش (Ad Valorem Freight) از دیگر انواع نرخ و هزینه حمل و نقل دریایی بین المللی است. در واقع کرایه حملی است که بر مبنای ارزش کالا تعیین میشود.
کرایه حمل قیمت بازار
قیمت بازار (Market Price) نیز نوع دیگری از روشهای محاسبه نرخ حمل و نقل است. در این روش صاحبان کشتی از روش قیمت گذاری بازار استفاده میکنند.
هزینه حمل و نقل دریایی چگونه محاسبه میشود؟
هزینه حمل و نقل دریایی کالا عبارت از بهای حمل کالا از محل عرضه تا محل تقاضا، است که در این صورت شامل هزینه بسته بندی حمل، مخارج بارگیری، بارچینی، هزینه گمرکی، هزینه بندری، عوارض، انباری در مسیر هزینه صدور پروانهها میشود. از طرفی هم این هزینه بستگی به مسیر، مقررات و تشریفات طول مسیر و نوع حمل و نقل دارد.
فاکتورهای دخیل در نرخ حمل و نقل دریایی
نرخ کرایه حمل و نقل دریایی به صورت بین المللی بر اساس هزینه سفر کشتی تعیین میشود. در این رابطه، هزینههای مستقیم و غیر مستقیم کشتی و هزینههای جانبی زیادی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است.
هزینههای بندر
- حقوق و عوارض بندی یعنی حق ورود به دهانه بندر، حق بارگیری و تخلیه
- هزینه راهنمایی (ورودی – خروجی – لنگراندازی)
- هزینه لایروبی
- هزینه باز و بسته کردن کشتی از اسکله
- هزینه توقف کشتی کنار اسکله
- هزینه کمک یدککشها
- هزینههای گمرکی
هزینههای تخلیه و بارگیری
- هزینه بارچینی
- هزینه مهاربندی
- هزینه بارشماری
- هزینه جابهجایی در داخل کشتی
- هزینه جرثقیل
- هزینه بازرسی کالا
هزینه روزانه کشتی
- هزینه مربوط به ملزومات
- قطعات یدکی و تعمیرات
- هزینه رنگ و روغن
- هزینه خواربار
- هزینه ارتباطات